Renault 12 Text: Jakub Hrdlička, Foto: Renault

Renault 12 spatřil světlo světa v roce 1969 na pařížském autosalonu. Jeho tříprostorová karoserie nepostrádala eleganci a styl. Motor byl umístěn podélně nad přední nápravou a poháněl přední kola. Při objemu 1289 cm3 dosahoval motor výkonu 40kW při 5250 ot/min. Renault 12 měl vnější rozměry 4340/1636/1434 mm (délka/šířka/výška) a rozvor 2441 mm. Zavazadlový prostor měl objem 0,356 m3 a díky svému umístění v zádi nabízel lepší využitelnost na rozdíl od starších vozů Renault 8 a 10. V roce 1970 byla představena verze s karoserií kombi, která nabízela ještě větší zavazadlový prostor. Tentýž rok byla představena verze Gordini, která vycházela z karoserie sedan. Tuto verzi poháněl upravený motor z Renaultu 16 o objemu 1565 cm3 a dosahoval výkonu 96kW. Tento úctyhodný výkon přenášela na kola pětistupňová převodovka a stabilitu zajištoval upravený podvozek. Brzdy byly na všech kolech kotoučové a ty přední byly ventilované. Tato verze se nabízela v několika barevných provedení přičemž nejčastěji byla k vidění modrá. Hlavním poznávacím znakem který odlišoval model Gordini od běžných R12 byly bílé pruhy procházející přes kapotu motoru, boky a kufr kolem celého vozu. Renault 12 se ve Francii vyráběl do roku 1980 a překonal hranici 2,8 milionu vyrobených vozů. Výroba ale pokračovala dál licenčně v Rumunsku jako Dacia 1300 (1969 – 1979) a modernizovaná Dacia se udržela ve výrobě až do roku 2004!