Renault 4 Text: Jakub Hrdlička, Foto: Renault

Jak jinak nazvat Renault 4 než legendou? Vůz který se vyráběl po celém světě přes 30 let a jehož celkový počet vyrobených kůsu přesáhl osm miliónů kusů si tento titul jistě zaslouží. Renault 4 se začal vyrábět v roce 1961 a byl odpovědí na úspěšný Citroen 2 CV kterému Renault 4 CV a Renault Dauphine díky své nepraktické konstrukci s motorem umístěným v zádi už nemohly konkurovat. Renault 4 znamenal pro firmu Renault malou revoluci protože byl prvním vozem značky renault s pohonem předních kol. Z počátku produkce poháněl "čtyřku" kapalinou chlazený čtyřválec s rozvodem OHV o objemu 747 cm3, který byl uložený podélně za přední nápravou. Tento motor původem z R4 CV dosahoval výkonu 17 kW/23 k který na přední kola přenášela přes suchou spojku třístupňová převodovka. Od roku 1962 se do R4 začal montovat motor o objemu 845 cm3 původem z Renaultu Dauphine který dosahoval výkonu 20 kW/27 k. V roce 1978 dostal R4 pod kapotu nový čtyřválec s objemem 1108 cm3 který doshoval výkonu 25 kW/34 k a roku 1986 se začala prodávat i verze tohoto motoru se sníženým objemem na 956 cm3.


Renault 4L 

Renault 4 měl spoustu zajímavých řešení. Například zadní náprva s nezávislým zavěšením kol byla tvořena podélnými klikami a odpružením příčnými zkrutnými tyčemi které byly umístěny za sebou. Toto řešení zapříčinilo asymetrický rozvor kol (levá strana 2400 mm a pravá strana 2440 mm. Byť toto zvláštní řešení budí na první dojem trochu nedůvěru, tak nemělo žádný nepříznivý vliv na jízdní vlastnosti vozu. Další na svoji dobu neobvyklé řešení bylo otevírání víka zavazadlového prostoru směrem vzhůru. Dnes je toto řešení běžně k vidění na karoseriích typu hatchback. Renault 4 tak byl jedním z prvních kompaktních vozů s takto řešenou polosamonosnou karoserií o rozměrech 3668 x 1485 x 1550 mm.


Užitková verze Renaultu 4 

Po celou dobu výroby se vnější design měnil jen minimálně a tak největší viditelné změny byly na přídi vozu kde původně chromová maska chladiče postupem času změnila nejen tvar ale i materiál ze kterého byla vyrobena. Díky jen minimálním zásahum do karoserie si R4 zachoval po celou dobu produkce poměrně vtipné odvětrání interiéru. Skla v předních dveřích nebylo možné stáhnout jako je tomu u dnešních vozů, ale bylo možné je pouze posouvat směrem dopředu či dozadu. A tak pod čelním sklem byly otvory překryté víkem které bylo v případě potřeby možné odklopit. U některých verzí byla stahovatelná střecha podobně jako u Citroenu 2CV. Interiér byl spartánský a nabízel prakticky jen to nejnutnější. Sedadla byly "lehátkového" typu (natažená látka na trubkovém rámu). Řadící páka vystupovala z palubní desky.


Renault 4 Parisienne 

Renault 4 se vyráběl ve Francii, Belgii, Španělsku, Portugalsku, Jugoslávii, Itálii, Irsku, ale i v Kolumbii, Mexiku, Argentině, Chile a Austrálii.
  Produkce Renaultu 4 byla zakončena limitovanou tisícikusovou sérií příznačně nazvanou Bye-Bye která byla vyráběna sestupně od čísla 1000 po číslo 1 které bylo vyznačen na plaketě.


Renault 4 GTL 

Renault 4 slavil úspěch i na filmovém plátně. Za všechny přikládám alespoň ukázku z komedie velký bazar.